Skip To Main Content
Ga naar de inhoud

Wat betekent tweetaligheid voor jou?

Fryslân bloeit door tweetaligheid. Jouw inbreng is belangrijk om Nederlands en Fries ook in 2051 samen te laten bloeien. De antwoorden worden gebruikt voor het toekomstplan van Provinciale Staten. Je hoeft niet alle vragen te beantwoorden; kies de vragen die jou aanspreken.

Na elk antwoord kun je rechtsboven doorklikken naar de volgende vraag. Antwoord in de taal die jij wilt: Nederlands, Frysk of een combinatie van beide!

Open antwoorden (88)

Je moet inloggen of je aanmelden om te kunnen reageren.
  • S

    It ferbynt as ik prate kin mei ien, yn de taal dy't dyjinge wend is te sprekken (ik wurkje yn de sûnenssoarch)

    Geen stemmen  | 
    0
    0
    Geen reacties
    • W

      Ik doe twataligens graach as rykdom sjen wolle…
      Mar bin bang dat de iene de oare yn’t paed komt te sitten.

      1 stem  | 
      0
      1
      Geen reacties
      • S

        Kinderen zijn Nederlands talig opgevoed, kregen fries op basisschool en spreken nog geen woord fries, hebben er niets mee en aan.
        Talen als Engels en Duits brengt ze verder dan alleen een regionale taal

        1 stem  | 
        0
        1
        Geen reacties
        • B

          Dat je wordt buitengesloten je hoort er niet bij in het dorp.

          2 stemmen  | 
          0
          2
          Geen reacties
          • E

            Niets bijzonders

            2 stemmen  | 
            0
            2
            Geen reacties
            • R

              Ik bin opgroeid mei twa talen. Mar wer it Nederlansk hieltiid yn beweging is en troch groeit, bliuwt it Frysk wat stekken en wurdt ferskrikkelyk alderwets. At we Frysk ek wat mear groeie litten en modernisearje, dan wurdt it miskyn ek wat better te begripen foar de jongere minsken.

              1 stem  | 
              0
              1
              Geen reacties
              • A

                Twee-/meertaligheid heeft voordelen. Ben in Leeuwarden geboren en getogen, spreek en versta naast Nederlands Fries en Engels.
                Ik voel me geen 'Fries' maar wereldburger. Prima als je liever Fries spreekt maar leer dan ook fatsoenlijk Nederlands spreken en schrijven. Dan pas ben je echt tweetalig. Ik ervaar het als erg ongastvrij als men Fries blijft spreken, terwijl anderen het gesprek niet kunnen volgen. Zo ook betreffende de tweetalige verkeersborden: opdringerig, kosten verspillend, verwarrend en niet nodig om te kunnen weten waar je je bevindt.
                Geld over? Kijk naar: tekorten bij minima, kinderen zonder ontbijt naar school, oorlogsvluchtelingen zonder uitzicht in de noodopvang. Minder mensen die Fries spreken? Dan wil men het kennelijk niet! Taal is al eeuwen veranderlijk. Fries is dus leuk als dialect en besteed het geld aub NUTTIG.
                Niet de blik naar binnen keren maar verder kijken dan je eigen 'clubje'.

                2 stemmen  | 
                0
                2
                Geen reacties
                • S

                  Persoonlijk vind ik, het ondanks dat het Fries een tweede rijkstaal is, niet nodig dat hiervoor zoveel aandacht is. Het is slechts een kleine groep die deze taal actief en passief beheerst. Mijn voorkeur heeft het om vooral in het onderwijs de Nederlandse taal volop te onderwijzen met daarnaast het Engels. Hetzelfde geldt voor het onzalige plan om verkeersborden in Friesland tweetalig te maken. In bijvoorbeeld de Stellingwerven wordt nagenoeg geen Fries gesproken en worden de verkeersborden ook tweetalig. Wat mij betreft kan het geld dat voor het aanpassen van de verkeersborden in de provincie Friesland beter aan andere/meer nuttige zaken worden besteed.

                  4 stemmen  | 
                  2
                  2
                  Geen reacties
                  • M

                    Ik ben een echte bilkert (Friesland) ik praat bildts en fries. Ik kan Nederlands lezen en schrijven, ik kin frys prate en een bytsje skrieuwe en lêze. Waarom nu de verkeersborden veranderd moeten worden? Wat zijn daar de kosten van? De ontwerper en de psycholoog hebben al een rekening gestuurd, vast geen 100 euro, mat net gekker wurde doe gewoon , doe je gek genoeg. In de andere provincies halen ze deze onzin toch ook uit? Geef het geld aan de armen provincie fryslan, dan heb je waar voor je geld.

                    1 stem  | 
                    0
                    1
                    Geen reacties
                    • G

                      Taal is een krachtig en niet te onderschatten middel om je jezelf te kunnen laten zijn! Mensen uiten zich vaak beter in hun geboortetaal en kunnen ook beter verwoorden wat ze precies bedoelen, voelen, of denken. Als je die taal van ze afneemt dan heeft dat meer impact op je welbevinden dan de meesten denken! Waarom genieten toeristen wel van de Ierse of Schotse taal en sfeer, maar hebben ze moeite met datzelfde in Friesland. De Friese taal is een geweldig instrument om toeristen te laten kennismaken met een andere cultuur en taal dan de hunne! Wês grutsk op jimme eigen taal en libben…in oar mut d’r mar oan wenne!!

                      2 stemmen  | 
                      1
                      1
                      Geen reacties