Samenwerken in plannen
Geef jouw taal de ruimteWat betekent tweetaligheid voor jou?
Fryslân bloeit door tweetaligheid. Jouw inbreng is belangrijk om Nederlands en Fries ook in 2051 samen te laten bloeien. De antwoorden worden gebruikt voor het toekomstplan van Provinciale Staten. Je hoeft niet alle vragen te beantwoorden; kies de vragen die jou aanspreken.
Na elk antwoord kun je rechtsboven doorklikken naar de volgende vraag. Antwoord in de taal die jij wilt: Nederlands, Frysk of een combinatie van beide!
Het betekend foaral thús komme. Ot ik ien de winkel Frysk kinne prate heb ik meer een ban mei de winkel. Het fielt alsof je ien een redeloze situatie binne mar troch dat je ien je memmetaal je kinne útdrukke je witte dat alles wer goed komt.
Tweetaligheid is voor mij gewoon een onderdeel van het Fries zijn, helaas is mijn beheersing van het Fries nog grotendeels passief, maar het is toch integraal deel van het Fries zijn en geeft in een griep Fries sprekende vrienden toch weer een andere blik op het leven en de wereld.
Dêrtroch komt er úteinlik mear omtinken foar it Frysk en fiel ik my as Fries heard en sjoen.
Vrijheid
Tweetaligheid betekent voor mij meer vrijheid in de omgang met mensen in Fryslân.
Het is goed voor je hersenontwikkeling. Onzin als tweetalige verkeersborden vind ik persoonlijk geldverspilling. Naamborden is wel mooi. Zou in Friestalige media wel wat meer Friese geschiedenis willen zien. Begrijp dat het veel geld kost maar het zou een enorme educatie betekenen. Hoe heeft de Friese bevolking zich sinds 1000bce tot heden ontwikkeld. De politieke, culturele en economische geschiedenis. Plus het landschap, dat is in Friesland niet los te zien van de geschiedenis. Dat zou cultureel een enorme boost geven. Educatie op elk gebied is goed maar zeker hier is weten waar je vandaan komt en hoe je voorouders leefden en leden, zelfs recent, is belangrijk om te weten. Misplaatste trots kan dan omgezet worden in oprechte trots. En alles wel wetenschappelijk verantwoord en in het Fries graag...
Ik spreek, schrijf en lees Fries. Gebruik het wel heel passief in de zin dat ik het vooral lees. Maar wel iedere dag!
Romte om dy sels te wêzen, it is de memmetaal fan Fryslan, dat meid Wyatt spreken en skriuwe.
In lytse korreksje: Romte om dy sels te wêzen, it is de memmetaal fan Fryslan, dat meie wy sprekke en skriuwe.
meertaligheid is wis yn meerwaarde!
Een gevoel van ergens bijhoren, warme herinneringen aan mijn pake en Beppe en Fryske familie en een extra mogelijkheid om me te kunnen uiten. Soms vind ik mijn gevoel het beste in het Frysk, soms in andere talen of dialecten.
It jouwt my de romte om my breder te uterjen, al bliuwt dat ynt Frysk makliker as yn it Hollânsk foar my.
Mar ik haw in soad Hollânske famylje, hjirtroch koe myn abn net achterbliuwe. As ik dan lykwols foar myn wurk skeakelje moat nei it Hollânsk, bin ik net senuweftich omt ik beide talen goed behearskje.