Skip to main content
Skip to content

Voorstellen voor Elke druppel telt!

Bouwblauw: alles-in-één kennisplatform voor waterbesparing

12-07-2024  •  1 reactie  •  j.vaneck@bouwblauw.nl  •  Elke druppel telt!

Bouwblauw is het kennisplatform dat watervriendelijke bouw van huizen aanjaagt. Het idee is om mensen te inspireren met tips en waterbespaarinnovaties om in en om hun huis water te besparen. Bouwblauw biedt dus inzicht hoe huishoudens water kunnen besparen op bepaalde plekken in hun huis (tuin, badkamer en keuken). Dit maakt de informatie toegankelijk en makkelijk omdat alles op 1 platform staat. We zijn ook bezig met social media accounts om daar ook tips en tricks te plaatsen. Zo heeft iedereen toegang tot de benodigde informatie en is dit op een centrale plek te vinden, namelijk Bouwblauw.

Het platform is in volle ontwikkeling, maar er is wel al website live. Deze wordt nog volop geoptimaliseerd en er wordt gekeken naar samenwerkingen met innovatiepartijen. 

Kijk op https://www.bouwblauw.nl/ voor inspiratie.

Duurzaam Integraal Opslagmeer (DIOmeer)

09-07-2024  •  3 reacties  •  Edgar van der Staay  •  Elke druppel telt!

Besparing drinkwater: Door gebruik te maken van het water in het DIOmeer, via een aanvoer en afvoer systeem, kunnen ook toiletten en tuin besproeien gebruik gaan maken van het opgevangen regenwater wat het verbruik van de hoeveelheid drinkwater zeker gaat reduceren

Ode aan de Washand

25-06-2024  •  8 reacties  •  Grietje - VVV Waterland van Friesland  •  Elke druppel telt!

Vanaf 2023 hebben wij de campagne 'Ode aan de Washand'. Inwoners en toeristen worden uitgedaagd om ‘liever’ met water om te gaan. Door washandjes op te hangen in douchegebouwen van bijvoorbeeld campings als vrolijke vlaggenlijn en flyers uit te delen maken we gasten op een ludieke wijze bewust van hun waterverbruik. Zo zouden we korter kunnen douchen, maar ook er voor kunnen kiezen om niet elke dag te douchen. Maar net als onze ‘pakes’ en ‘beppes’ een washand te gebruiken. Als alle toeristen in Friesland door ‘Ode aan de washand’ in juni, juli en augustus twee keer per week niet douchen en op de andere dagen maximaal vijf minuten, dan besparen we met elkaar 378 miljoen liter water. Dat zijn meer dan honderdvijftig Olympische zwembaden! Ode aan de Washand kan ook nog meer uitgerold worden richting inwoners van Friesland. Vorig jaar heeft de campagne ontzettend veel PR waarde gehad. De washand maakte heel wat los. Zo hebben we een interview gegeven bij Editie NL, was er aandacht voor op alle landelijke radiozenders en stond het groot in het Algemeen Dagblad.

De kraan minder vaak open draaien is per definititie duurzamer!