Ode aan de Washand
Vanaf 2023 hebben wij de campagne 'Ode aan de Washand'. Inwoners en toeristen worden uitgedaagd om ‘liever’ met water om te gaan. Door washandjes op te hangen in douchegebouwen van bijvoorbeeld campings als vrolijke vlaggenlijn en flyers uit te delen maken we gasten op een ludieke wijze bewust van hun waterverbruik. Zo zouden we korter kunnen douchen, maar ook er voor kunnen kiezen om niet elke dag te douchen. Maar net als onze ‘pakes’ en ‘beppes’ een washand te gebruiken. Als alle toeristen in Friesland door ‘Ode aan de washand’ in juni, juli en augustus twee keer per week niet douchen en op de andere dagen maximaal vijf minuten, dan besparen we met elkaar 378 miljoen liter water. Dat zijn meer dan honderdvijftig Olympische zwembaden! Ode aan de Washand kan ook nog meer uitgerold worden richting inwoners van Friesland. Vorig jaar heeft de campagne ontzettend veel PR waarde gehad. De washand maakte heel wat los. Zo hebben we een interview gegeven bij Editie NL, was er aandacht voor op alle landelijke radiozenders en stond het groot in het Algemeen Dagblad.
De kraan minder vaak open draaien is per definititie duurzamer!
Locatie: VVV
Voorstel ingediend door: VVV Waterland van Friesland
Elke dag douchen is niet nodig, met een washandje wassen en je bent net zo fris en veel sneller klaar. Ook hotels, B&B's e.d zouden washandjes moeten aanbieden.
#douchelief leidt vaak tot een glimlach. Daarmee op een ludieke manier informeren en inspireren en aanzetten tot concreet handelingsperspectief.
Prima idee! En… heel goed voor de huid.
Leuk ynitiatyf!!
Tip: Bring Fryske waskhantsjes op’e merk.
Mei pompeblêdjes hiete se dan pompe-doekjes… en je meitsje it ferskil yn Fryslân!!
Prima idee, doch ik sels ek. En, as ik wol een douche nim, nim ik in amer mei, fang ik it douchewettter op wêr't ik dan de wc mei trochspiel
Hiel goed en in foarbyld foar oaren!